09.01.2012 Ubrukelige hoteller


Det dukker jevnlig opp historier her og der om feriereiser som har gitt ekstremt dårlig inntrykk på de reisende. Her er noen av dem.

“I februar bestilte guttegjengen på seks fra Oslo en to ukers sydentur til Tyrkia med reiseselskapet Ving.
[…]
En drøy måned før avreise får guttene beskjed om at Ving har flyttet dem til et annet hotell. I mailen fra Ving ble guttene lovet samme standard, men på et dyrere hotell.
[…]
Vel fremme på Hotel Yildiz i Alanya oppdager de at lite er som forventet. Selv om det på nettsidene til Ving står at hotellet var renovert i 2010 og at rommene ble rengjort hver dag, blir de møtt av nedslitte, illeluktende og skitne rom.

– Vi fikk sjokk. Da vi kom inn på rommet var det knøttlite, som et lite kott. På badet er sluket bare et hull i gulvet, vannet renner ikke alltid ut en gang, sier Soma.

Rommene er så små at til og med sengene er kortere enn det som er vanlig. Det betyr at flere av guttene som er mer enn 180 cm må sove med beina hengende utenfor sengen eller ut av vinduet.

En av guttene som betalte ekstra for å bo på enkeltrom fikk det dårligste rommet. Der er badet så lite at dusjen henger rett over toalettet.
[…]
– Det tøt ledninger ut av veggen. Man fikk inntrykk av at det elektriske arbeidet var dårlig utført.

Dusjene hadde bare kaldt vann.

– Rommene er generelt dårlig vedlikeholdt. Det var løse og manglende fliser, og hull i veggen er bare sparklet igjen.

– Balkongen i fjerde etasje er dårlig sikret med alt for lavt rekkverk.

– Skitne håndklær og sengetøy blir ikke skiftet.

– Poolbaren det reklameres med på nettsidene er bare en luke i veggen, den er aldri åpen.
[…]
Hotell Yildiz består av to bygninger, og på grunn av stedets sikkerhetsbestemmelser får guttene heller ikke besøke hverandre på rommene. Det var det ingen som hadde opplyst guttene om på forhånd.

– Halvparten av oss bor i den ene bygningen, og den andre halvparten i den andre, så får vi ikke besøke hverandre?
[…]
Guttene krevde å få bytte hotell, og klagde allerede første dagen til Ving-guiden. De følte at de ikke ble tatt på alvor.

Guiden lovet å ringe dem tilbake, men de hørte ikke noe fra ham. Og da de selv forsøkte å ringe dagen etter sier guttene at guiden bare la på uten å ringe dem opp igjen.
[…]
Neste dag sjekker en representant fra Ving rommene til guttene. Han hevder at det ikke er noe galt med rommene til guttene, og tilbyr dem kun en kompensasjon på 500 kroner pr. booking.

– Vi ble veldig skuffet og takket selvfølgelig nei. 500 kroner redder ikke en uke med dårlig hotell, sier Alte Berczelly Schwach.

Vings representanter i Tyrkia ville ikke vil hjelpe guttene, derfor ringer vi sammen til selskapets hovedkontor i Oslo. Vings presseansvarlig, Sophie Frisholm, sier at de skal se på saken igjen, men er ikke fornøyd med at TV 2 og «Redd ferien min» gjør opptak med guttene.

Det hjelper jo ikke at dere roter rundt i dette her, da, sier hun, før hun avslutter med å si at hun skal se på hotellene og ringe tilbake til oss.”

Guttegjengen ble tilslutt flyttet til et skikkelig hotell, men jeg tviler på at de vil ta en slik pakkeløsning flere ganger.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/guttegjeng-fikk-hotellrom-med-barnesenger-og-knoettebad-3677687.html

I kommentarfeltet til artikkelen ovenfor, forteller andre om sine historier:

Historie#2:

“Har vært ute for akkurat det samme, det var med “Solfaktor” som reiseselskap. Vi var 3 gutter som dro til Grand Canaria i februar for 3 år siden, der fikk beskjed om at sjefen på hotellet vi bodde på fikk Tyske venner på besøk, så vi skulle bli flyttet til ett kjempefint hotell ikke langt unna 😉
Der hang kontaktene ut av veggen, sengene var steinharde og det så generelt ut som på bildene i denne artikkelen. Jeg forlangte å bli forflyttet til hotellet vi egentlig skulle bo på, og de godtok de utrolig nok.

MEN, når vi kom tilbake, fikk vi ny leilighet, og dagen etter vi hadde kommet tilbake hørte vi en forbanna Svenske i underetasjen som skrek at “Toaletten renner over!!!” Og heldige som vi var satt hovedkrana til vannet inne i dusjen vår. Da kom det tre møkkete spanjoler trampende inn som slo seg igjennom veggen med hakker og spett, murpuss og dritt i hele leilgheta. Det endte i 2 dager uten mulighet for dusjing siden støpen måtte herde etter de murte igjen hullet……. Det er flott når man bader i klor og saltvann hele dagen 😉

Solfaktor nektet å refundere noe som helst, ingen klagerett siden det ikke var de som hadde tatt avgjørelsen om å flytte. Var liksom vår egen feil at vi hadde godtatt det….. Reiser aldri med dem igjen, anbefaler ingen andre å gjøre det heller. Makan til rævva kundeservice skal man lete lenge etter. “

Historie#3:

Ving tar ikke ansvar.
Min sønn på 13 og jeg var i Tyrkia i forfjor sommer. Kort fortalt. Vi kom tilbake på hotellet rett før midnatt første dagen.
I baren satt to personer og min sønn og jeg ble enige om å ta oss noe å drikke før vi tok kvelden. Den ene personen, en mannsperson satt og snakket med person nr to, som var ei jente først i tyve årene som var fra Stavanger. Min sønn og jeg stilte oss ved baren og bestilte cola til han og en pils til meg. Vi sa hei til disse to som satt i baren og snakket videre oss i mellom.
Plutselig farer denne mannpersonen opp og stormer mot meg i et vannvittig sinne og hopper på meg. Dette fikk jeg roet fort ned og ba bartenderen om å få tak i ledende personal for dette ville jeg ta opp som uakseptabel adferd og følte meg krenket.
Det skulle ikke være noen enkel sak. Det var nemlig daglig leder som hoppet på meg og var truende, han viste seg å være overstadig beruset. Mye mer skjedde der og da men vi forlot hotellet for å få tak i hjelp av lokalt politi som tok afære.
Jeg tok kont med Ving sitt personal som var oppført i reise dok hvor jeg forklarte saken og forlangte å få byttet hotell. Dette var de ikke int i men derimot så ble denne daglig leder fjernet i perioden vi var der og kom tilbake dagen vi reiste hjem igjen.
Tok opp saken med Ving hjemme og forlangte refusjon for reisen forde ferien sånn sett var ødelagt. For min del endte dette basketaket med vond skulder og stiv nakke.
Dette ble kontant avist trass i innrømelser fra hotell personal. Jeg ble samtidig anmodet om å ikke gå til media med opplevelsen vi hadde. Det hører med til historien at denne daglig leder spydde rundt om i baren og resepsjons området før han ble fysiskt fjernet. Dette er en av Norges mest veletablerte reise selskap.

Vi reiser ikke med Ving igjen.”

Historie#4:

“Vi reiste med ving i fjor sommer, og fikk også smake på den ikke tilstedeværende servicen til ving.
Hotellet vi ble plassert på skulle være fire stjerner, med sentral beliggenhet. Da vi omsider kom fram til hotellet viste det seg at hotellet lå alt annet en sentralt til. Vi fikk rom innerst i en mørk korridor, hvor veggplatene var 8mm tykke finerflater og låsen fungerte ikke. Da vi klagde på at vi ikke ville ha et rom hvor dørlåsen ikke fungerte fikk vi beskjed om å vente til dagen etter for å sjekke andre muligheter.

Men da fikk vi beskjed om at vi måtte erstatte låsen! Som aldri hadde fungert… Vi måtte bare betale, men forlangte et annet hotell. Det fikk vi ikke. Så da endte vi opp med å hoppe av hele ving toget, og leie et annet hotell på egen regning. “

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: