Hei Rune!


Jeg er sikker på at du fortsatt leser her.
Nå har du sendt meg så mange meldinger flere steder på nettet, at du fortjener en melding her.

Du ber gang på gang om at jeg prøver et forhold med deg, selv om jeg sier rett ut at jeg ikke er interessert.
Du ser jeg skriver at jeg er veldig kresen og målbevisst på hva jeg ønsker, og du mener du matcher dette selv når jeg er uenig.
Du lister opp en masse argumenter for å prøve å overbevise meg, argumenter som er basert på hva du mener gir et grunnlag for et forhold.
Du fortsetter å sende meldinger og be om svar, flere uker etter sist vi pratet vanlig.

Du trenger å lære noen ting, om hvordan både du og andre mennesker tenker, og forskjellen på hva du og andre tenker. Noen psykologifag ville ha hjulpet deg med å forstå.

1. Du maser, du vet at du maser, og du fortsetter å mase. Du maser fordi jeg ikke vil. Du nekter å godta at jeg ikke vil. Masing gjør meg lei, tærer på tålmodigheten min, får meg til å assosiere deg med irritasj0n, og reduserer oddsene dine. Det er ingen god idè.

2. Du nekter å tro på at jeg vet hva jeg vil ha. Du insisterer på at du passer meg, uansett hva jeg mener. Dette impliserer at du mener du vet bedre enn meg hva jeg ønsker. Hvordan i hippiens villeste fantasi kan du tro at du har nubbekjangs til å vite bedre enn meg hva jeg vil ha?

3. Du er fullstendig overbevist om at du passer meg, uansett hvor lite tid jeg bruker på deg, uansett hvor lite meldinger du får fra meg, uansett hvor direkte jeg sier at jeg ikke er interessert, uansett om jeg gidder å diskutere med deg på det.
Du har for mye selvsikkerhet på det punktet.
Slutt å tro at du vet om du passer sammen noen, for det totalt umulig for deg å vite det. Et forhold består av 2 parter, og det hjelper ikke en drit om du er aldri så motivert for forholdet hvis den andre vil avslutte. Hva du tror om grunnlaget for et forhold har nada å si hvis den andre ikke er enig.

4. Du er overbevist om at du har peiling på en av hobbyene mine, men du har allerede vist at du ikke har det.
Jeg skjønte veeeeeldig fort at du ikke hadde peiling på gaming, da du ikke ville tro på at kills\deaths ratio er noen god indikasjon på skills i LoL.
Hele spillet handler om å drepe motstanderlaget mens man selv unngår å dø, og likevel benekter du at det å drepe andre og unngå å dø er en god indikasjon på at man takler spillet. Hvor i all verden er logikken i det?
Du mener også at du kan ha peiling på en champion etter å ha spilt den et par ganger og forstår hovedmekanismene i den. Dette insinuerer at man kan bli mester uten øvelse, og at reflekser og oppmerksomhet ikke har noen effekt på prestasjonen. Hvis du virkelig tror at man kan mestre noe som helst spill uten å øve opp både reflekser og spesifik oppmerksomhet(vi snakker ikke generell oppmerksomhet her!), så tar du ekstremt feil.
Samtidig kjenner du ikke til hva BBL betyr, til tross for at denne forkortelsen er så utstrakt i mine miljøer at folk tror du tuller hvis du sier du ikke vet hva det betyr. Det at jeg kjente forkortelsen for ~15 år siden og du ennå ikke kjenner den, forteller om en enorm forskjell i hvor mye “into” gaming hver av oss er.
Disse tingene strider så ekstremt mot “gaming-ånden” at jeg nekter plent å tro på at du har peiling på ting som theorycrafting, gimping, farming, min-maxing o.l. Mest sannsynlig misforstår du totalt hva jeg mener med begrepene.

5. Det funker ikke å liste opp “gode grunner” til at man skal passe sammen som et par, og det er 2 grunner til at det ikke funker:
– Dine “gode grunner” er basert på hva DU tror er gode grunner, og du har faktisk ingen anelse hva motparten ser på som gode grunner. Det er umulig for noen som helst å sesdegselv fra et annet menneskes vinkling, fordi folk har totalt forskjellige meninger om hva som er positivt og negativt i verden.
– Å liste opp slike argumenter gir uttrykk for at du er avhengig av oppmerksomheten min, allerede før du kjenner meg. Det er aldri positivt å gi uttrykk for at man er avhengig av noens oppmerksomhet – med unntak av barn som er avhengige av foreldrenes oppmerksomhet. Når du ikke engang kjenner meg, så lever du i din egen verden.

6. Når en kvinne slutter å dukke opp på felles “møteplasser”(som LoL) og ikke svarer på halvparten av meldingene du sender, så er det normalt et veeeeldig tydelig uttrykk for at hun ikke er interessert. Ikke bare er hun ikke interessert i et forhold, men hun unngår å snakke med deg fordi hun ikke er interessert i det. En kvinne som er interessert i et forhold vil holde kontakten med deg. En kvinne som liker å snakke med deg vil besvare meldinger og ta initiativ til å snakke med deg, ikke omvendt.
Kort sagt: Enten besvarer hun meldinger uten at du trenger å mase, eller så er hun ikke interessert. Så enkelt er det, end of discussion!

7. Når den ene parten ikke bryr seg om å prate med den andre, så er det et ytterst dårlig utgangspunkt for et forhold. Hva har du igjen i et forhold hvor den andre ikke er interessert i å bruke tid med deg?
Jeg vet ikke med deg, men jeg vil aldri ha et forhold hvor det ikke engang ligger et skikkelig vennskap til grunn, og det vennskapet inkludere at begge parter liker å bruke fritiden med hverandre. Dette kriteriet har feilet mellom oss, og det betyr etter min definisjon at det ikke finnes noe godt grunnlag for et forhold.
Du kan ha allverdens gode egenskaper og gode sider, men det gir ikke automatisk et godt grunnlag for den type forhold som jeg ønsker.
Om du hadde vært verdens smarteste, verdens mest anerkjente fysiker, Norges mest populære mann, Norges flinkeste gamer eller hva som helst, så ville det fortsatt ikke implisert at vi hadde noe godt grunnlag.

En annen ironisk ting er at du nevner sosial angst. Jeg har respekt for det, men jeg slo faktisk opp med exen fordi jeg syntes han var for altfor lite sosial.
Derfor gir det meg mer mening å gå tilbake til ham enn å prøve noe nytt med deg. Skulle jeg bestemme meg for at det ikke er like viktig lenger å være med en som er sosial, så kommer jeg til å ønske meg tilbake til exen.

Konklusjon:
Jeg er ikke interessert og du klarer ikke overtale meg.
Glem meg.
Slutt å sende meg meldinger.
Ikke forvent svar på meldinger.
Bruk heller det jeg har skrevet her som en lærdom til de neste interessante du finner.
Forøvrig vil jeg anbefale gruppeterapi. Det er veldig lærerikt, både når det gjelder å lære hva andre folk tenker om ting, hvordan andre folk oppfatter deg, ting du sier og ting du gjør, og du kan spørre om råd\tips\hjelp til ting i hverdagen som du er usikker på. Disse tingene vil igjen lette den sosiale angsten. Sosial angst er forresten langt vanligere enn hva de fleste tror.

Leave a Reply

